Viktminskning, klockgener och vår dygnsrytm. Ett nytt sätt att gå ned i vikt och bli friskare.

Det finns gener som styr när på dygnet det är bäst att äta. Vi kan enkelt uttryckt kalla dessa våra organs klockgener. Klockorna för levern, matsmältningskanalen, njurarna och hjärtat reagerar direkt på mat, precis som vår hjärna reagerar direkt på ljus.

Det utfördes en studie 2015, där alla deltagare fick registrera vad de åt under dygnet. All mat och dryck vägdes och mättes. Det upptäcktes att 50% av deltagarna åt under en 15-timmars period eller mer. Det betyder att de åt under nästan alla sina vakna timmar. Något som också blev tydligt var betydelsen av hur du fördelar din mat tidsmässigt under dygnet. Om du ändrar tidpunkt när du äter dina måltider från dag till dag blir dina klockgener förvirrade. Allt detta försämrar din hälsa och gör det svårt för din kropp att balansera mellan olika processer.

Den ideala tiden för kroppen att äta är mellan 8-9 timmar. Det innebär att du räknar din tid från den stund du tar din första kopp kaffe eller te på morgonen, till den sista tuggan eller vätskan på kvällen.
Allt räknas, frånsett vatten.  Alltså, försök att äta på bestämda tidpunkter oavsett om det är vardag eller helg, för dina klockgener kan inte skilja en lördag från en måndag.

De måltider som är viktigast att anpassa till bestämda tidpunkter är frukost och middag.
Det är bäst att lägga kolhydraterna till frukosten och inte till middagen på kvällen, därför att kroppens sockerkontroll är sämre på kvällen och kommer därför lättare att lagras som fett.
Det är tydligt i forskningsstudier att personer som äter mer av kalorierna under dagen och mindre till kvällen får en snabbare viktnedgång, trots att den totala mängden kalorier är densamma.
Anledningen är att insulinsvaret är bättre under första hälften av dygnet.

Sluta äta och dricka 3-4 timmar innan du skall lägga dig. Frisättningen av melatonin, vårt sömnhormon, börjar ca 3-4 timmar före sängdags. Melatonin försämrar blodsockeromsättningen och leder till insulinresistens, vilket påverkar matsmältning och lagring av maten som du äter.

Räkna med att det tar 4-5 veckor för kroppen att ställa om till bestämda tidpunkter för måltider. Du kan känna dig hungrig när du går och lägger dig. Du kan till och med vakna av att du är hungrig. Drick lite vatten om detta inträffar och försök att hålla ut. Det vänder när kroppen är omställd.

Det går att ta hjälp av olika örter för att stödja en hälsosam blodsockerkontroll och främja fettförbränning, samtidigt som det görs en omställning av matintag som påverkar klockgenerna.
Det hjälper en att snabbare nå hälsosamma resultat och kan öka motivationen när du ser effekten. Det finns två produkter som jag rekommenderar och det är Berberine (Vital Nutrients) för blodsockerkontroll och ett sammansatt kosttillskott Thermo-EFx™ (Designs for Health) för fettförbränning.

Prova och se vad som händer när du hjälper kroppens eget system att genom klockgenerna skapa viktreduktion och ett friskare liv!

Berberine

Thermo-EF

Grape Seed Extract

Astaxanthin

Dr Cecilia Fürst