Östrogenöverskott – ett problem för både kvinnor och män

Östrogenöverskott har blivit ett problem för hälsan över hela världen. Även om det finns många teorier om varför, är det troligtvis en sammansatt kombination av faktorer, allt från maten vi äter, till ökningen av xenoestrogener, vilket är ämnen som härmar östrogen och får förödande effekter i vår kropp. Dessa ämnen finns i olika produkter. Ett av de giftigaste är glyfosat, som finns i bland annat ogräsbekämpningsmedlet ”Round Up”. Glyfosat används som bekämpningsmedel inom jordbruksindustrin vid matproduktion. Du kan läsa mer om detta i en kommande blogg om bekämpningsmedel och vad de gör med vår kropp och hälsa.

Östrogendominans betyder i huvudsak höga nivåer av östrogen i kroppen, som inte balanseras ordentligt av andra hormoner. Progesteron balanserar östrogen hos kvinnor, medan testosteron balanserar östrogen hos män. Östrogen bryts ned av levern. Du kanske blir förvånad över att höra detta, men rätt östrogennivå är lika viktig för män, som för kvinnor.

Östrogen är inte bara ett kvinnlig hormon

Vi likställer ofta östrogen med ett hormon för kvinnor, men det är lika viktigt för män att ha exakt rätt nivå av östrogen.
Din kropp producerar tre olika typer av östrogen:

  • Estrone (E1) – estrone är den näst vanligaste östrogenen.
  • Estradiol (E2) – estradiol är en mer kraftfull version av östrogen, känt för att stödja benväxt, serotoninnivåer, minne och hjärt-kärlhälsa.
  • Estriol (E3) – estriol är den svagaste och känd för att vara den dominerande östrogenen under graviditet. Den ses i viss forskning vara skyddande mot bröstcancer.

Östrogenmetaboliter är också viktiga. När östrogen bryts ned bildas 2 ämnen:

  • 2-Hydroxyestrone – som blockerar effekten av starkare östrogener och därför anses ha en skyddande effekt.
  • 16beta-Hydroxyestrone – som bidrar till ökad celldelning. Högre nivåer av 16beta-Hydroxyestrone är kopplat till fetma, hypotyreos(brist på sköldkörtelhormon), bekämpningsmedels giftighet och högre nivåer av omega-6-fettsyror (vilka kan orsaka inflammation).

En del forskning visar att förhållandet mellan dessa två ämnen har betydelse för utvecklingen av bröstcancer.

Även om vi ofta förenklar diskussionen till för mycket östrogen i kroppen, är det troligtvis skillnader i förhållanden och obalanser mellan de tre typerna av östrogener och deras nedbrytningsämnen, som avgör effekterna. Vi vet idag hur vi kan förbättra östrogendominans. Det mest effektiva sättet är genom kost och tillskott, som hjälper kroppen att återställa balansen. Östrogen har många viktiga funktioner. Det upprätthåller normala kolesterolnivåer, bentäthet, ett balanserat humör och mycket mer. Både män och kvinnor behöver balansera östrogen mot andra hormoner i kroppen. När det inte bryts ned på ett korrekt sätt eller om det finns för mycket av östrogenliknande ämnen, kan det leda till något man benämner ”östrogendominans”, ett relativt östrogenöverskott i förhållande till andra hormoners balans.

Östrogen ett komplext ämne

Det är viktigt att inte förenkla denna diskussion till att bara tala om östrogen, om vi skall förstå och kunna skydda oss mot de skadliga effekterna av obalans mellan alla dessa olika östrogener, östrogenlika ämnen och nedbrytningsprodukter.

Det handlar inte bara om rätt balans och om nedbrytning för att hålla östrogen i schack. De olika typerna motverkar varandra i kroppen. De binder till sig två olika typer av östrogenreceptorer – alfa-receptorer, som främjar celltillväxt och beta-receptorer, som hämmar celltillväxt.

Många vävnader i kroppen har båda typerna av receptorer, där östrogen motverkar sig själv via alfa- och beta-receptorer.

Estrone (E1) – denna form av östrogen aktiverar primärt alfa-receptorer i ett förhållande 5 till 1, vilket ökar cellproliferationen. Denna komponent ökar i samband med menopaus, därför ökar bland annat risken för bröst-, livmoders- och äggstockscancer med åldern.

Estradiol (E2) – E2 binder till sig både alfa- och beta-receptorer i förhållandet 1 till 1.

Estriol (E3) – detta östrogen aktiverar mestadels beta-receptorer i ett förhållande 3 till 1, vilket har en hämmande effekt på celldelningen.

Med detta förstår man att förhållandet mellan alla dessa komponenter är viktigt om vi skall hålla oss friska. Det gäller både män och kvinnor.

Nedan finns symtom på östrogendominans hos kvinnor:

  • Låg sexlust
  • Oregelbundna menstruationsperioder
  • Svullna eller ömma bröst
  • Fibro cystiskt bröst
  • Svullnadskänsla i kroppen
  • Huvudvärk
  • Humörsvängningar
  • Trötthet
  • Depression
  • Ångest
  • Viktökning
  • Hjärndimma
  • Sömnlöshet
  • PMS
  • Knutor i sköldkörteln
  • Myom – muskelknutor i livmodern
  • Endometrios (felbelägen livmoderslemhinna)
  • Poly cystiskt ovariesyndrom – PCOS
  • Cancer – bröst, livmoder

Nedan finns symtom på östrogendominans hos män:

  • Förstorad bröstvävnad
  • Sexuell dysfunktion
  • Infertilitet
  • Prostatacancer
  • Fetma

 Vad kan du göra för att förbättra balansen och minska östrogendominansen?

Nedan ser du effektiva förslag på vad du kan göra för att minska östrogendominansen:

  • Träning – träning, särskilt när du svettas, stödjer du nedbrytningen av östrogen och ökar utsöndringen av dessa ämnen.
  • Minska stressnivåerna.
  • Gå ner i vikt om du är överviktig – östrogener lagras i fettceller, så när du går ner i vikt minskar du lagringsutrymmet för östrogener.
  • Drick rent vatten – investera i ett vattenfilter. Detta beror på att vi har så många gifter och potentiella hormonstörande ämnen i vårt dricksvatten.
  • Använd hudvårds- och skönhetsprodukter utan konserveringsmedel och andra hormonstörande ämnen. Dessa produkter är några av de värsta syndarna när det gäller xenoestrogener (kemikalier som efterliknar östrogen i kroppen). Välj rena produkter utan giftiga tillsatser.
  • Undvik p-piller om möjligt eftersom det stör din egen hormonbalans i kroppen.


Hur kan du påverka östrogendominans med maten du äter?

Mat som innehåller sulforafan, en antioxidant som bland annat finns i broccoli skyddar och hjälper kroppen att balansera och bryta ned östrogener. Forskning visar att ämnet kan stärka kroppens förmåga att försvara sig mot cancerceller. Samtidigt hävdar vissa att ämnet också kan förhindra att cancerceller delar sig och därmed bromsar tillväxten av tumörer.
Sulforafan finns i bland annat:

  • Broccoli
  • Grönkål
  • Brysselkål
  • Bok choy
  • Blomkål
  • Kål

Livsmedel som man skall undvika:

  • Sojaprodukter – dessa innefattar tempeh och tofu.
  • Livsmedel med mycket bekämpningsmedel – välj så mycket ekologiskt som möjligt.
  • Kött och mejeriprodukter där man använder hormoner i produktionen.

Kosttillskott mot östrogendominans:

  • Mjölktistel
  • Lipoic Acid
  • DIM-Komplex
  • Passionsblomma
  • Omega-3 fettsyror
  • Macapulver
  • Vitamin B6, B12, folat

www.vitalakosttillskott.se
www.vitalmedicin.se

Med denna kunskap kan du påverka din balans av östrogener och deras nedbrytningsämnen, samt uppnå en hälsa i bättre balans.

Använda källor:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/870192

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10702625

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5336249/

http://projects.hsl.wisc.edu/SERVICE/modules/25/M25_CT_Estrogen_Dominance.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19250192

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3039007/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29040973

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12840226

Doktor Cecilia Fürst 2020-03-03