Det livsviktiga vattnet

Visste du att cirka 60 % av din kroppsvikt är vatten?
Kroppen använder vatten i celler, organ och vävnader för att reglera temperatur och upprätthålla många olika kroppsfunktioner. Kroppen förlorar vatten genom andning, svettning och matsmältning. Det vatten du förlorar måste ersättas för att kroppen skall fungera på ett så effektivt sätt som möjligt.  Mängden vatten du behöver beror på olika faktorer, klimatet du bor i, hur fysiskt aktiv du är och om du har något sjukdomstillstånd eller andra hälsoproblem.

Vatten skyddar dina vävnader, ryggmärgen och lederna

Vatten gör mer än att bara släcka din törst och reglera kroppens temperatur; det håller också vävnaderna i kroppen fuktiga. Du vet hur det känns när dina ögon, näsa eller mun blir torra? Att underhålla vattenbalansen i kroppen hjälper dig att hålla optimala nivåer av vatten i alla celler och vävnader, som i blodet, benvävnaden och hjärnan. Dessutom hjälper vatten till att skydda ryggmärgen, och det fungerar som ett smörjmedel och en kudde för dina leder.

Vatten hjälper kroppen att transportera bort avfall

Tillräckligt med vattenintag gör att kroppen kan utsöndra avfall genom svett, urin och avföring. Njurarna och levern använder vatten för att spola bort avfallet, det gör även dina tarmar. Vatten kan också hindra dig från att bli förstoppad genom att mjuka upp din avföring och hjälpa till att flytta maten du har ätit genom tarmsystemet. Förstoppning kan ha många olika orsaker och att enbart öka vattenintaget är inte tillräckligt för alla, men en viktig komponent.

Vatten är nödvändigt för matsmältning

Nedbrytningen av maten börjar med saliv, vars bas är vatten. Spjälkningen är beroende av enzymer, som finns i saliven och som bryter ned mat, vätska, löser upp mineraler och andra näringsämnen. En korrekt matsmältning gör mineraler och näringsämnen mer tillgängliga för kroppen. Vatten är också nödvändigt för att hjälpa dig att smälta löslig fiber. Vattnet löser upp fiber och dessa fibrer gynnar din tarmhälsa genom att skapa en bra miljö för de viktiga tarmbakterierna och att hålla avföringen mjuk, så den lätt kan passera.

Vatten förhindrar att du blir uttorkad

Din kropp förlorar vätska när du fysiskt anstränger dig, svettas i hög värme, om du får feber eller får en sjukdom, som orsakar kräkningar eller diarré. Om du tappar vätskor av något av dessa skäl är det viktigt att öka ditt vätskeintag så att du kan återställa kroppens naturliga vattenbalans. Vid denna typ av vätskeförlust behöver man ofta även se till att få i sig mineraler eftersom även utsöndringen av dessa ökar.

Hur mycket vatten behöver du?

Det är en enkel fråga utan ett enkelt svar.

Forskningsstudier har gett upphov till olika rekommendationer genom åren. Men ditt individuella behov av vatten beror på många faktorer, som din hälsa, hur aktiv du är och var du bor.
Ingen formel passar alla. Men att veta mer om din kropps behov av vätskor hjälper dig att uppskatta hur mycket vatten du ska dricka varje dag.

Så hur mycket vätska behöver den genomsnittliga, friska vuxna som lever i ett tempererat klimat? ”National Academies of Sciences, Engineering and Medicine” uppskattar det dagligt vätskeintaget till:

  • 3,7 liter vatten per dag för män
  • 2,7 liter vatten per dag för kvinnor

Dessa rekommendationer utgår från vatten, andra drycker och livsmedel. Cirka 20 procent av det dagliga vätskeintaget kommer vanligtvis från mat och resten från drycker. Frukt och grönsaker innehåller normalt mycket vätska.

Faktorer som påverkar vattenbehovet

Du kanske måste ändra ditt totala vätskeintag, grundat på flera faktorer:

  • Träning
    Om du utför någon aktivitet som får dig att svettas måste du dricka extra vatten för att täcka vätskeförlusten. Det är viktigt att dricka vatten före, under och efter ett träningspass. Om träningen är intensiv och varar mer än en timme, kan mineraltabletter Multi-Minerals som tillskott ersätta de mineraler i blodet (elektrolyter) som förloras genom svett.
  • Miljö
    Varmt eller fuktigt väder kan få dig att svettas och kräver ytterligare vätskeintag. Vätskeförlust kan också förekomma på höga höjder.
  • Övergripande hälsa
    Din kropp tappar vätska när du har feber, kräkningar eller diarré. Drick mer vatten eller följ läkares rekommendation avseende vätskeersättning. Andra tillstånd som kan kräva ökat vätskeintag är till exempel urinvägsinfektion.
  • Graviditet eller amning
    Kvinnor som är gravida eller ammar behöver ytterligare vätska för att hålla vätskebalansen. I USA rekommenderar ” Office on Women’s Health” att gravida kvinnor dricker cirka 10 glas vatten (2,4 liter) dagligen och kvinnor som ammar cirka 13 glas (3,1 liter) vatten per dag.

Att tänka på om vattenkvalitet

Det är viktigt att veta kvaliteten på det vatten man dricker. Har man egen brunn bör man göra regelbundna kontroller. För alla som har kommunalt vatten kan man kanske tycka att det räcker med de generella kontroller som görs, men som du kanske uppmärksammat har man börjat diskutera alla de kemiska ämnen som vi inte kan rena ifrån idag. Det gäller läkemedel, droger, bekämpningsmedel och plaster. Vi vet i dagsläget inte effekterna av dessa ämnen på vår kropp.
Med denna vetskap kan man välja att installera egna filter i hemmet för att ytterligare försäkra sig om kvaliteten på det vatten man själv dricker. Det finns olika företag på den svenska marknaden som har produkter för vattenrening i hemmet, om man är intresserad.